Afzien in de warmte

7 juni 2014 - Angoulême, Frankrijk

Het is heet. In België ook, heb ik begrepen, maar jullie zijn zo gek niet met de fiets lange afstanden door de hitte te rijden. Bovendien wordt het landschap steeds heuvelachtiger. Ik geloof niet dat we vandaag een vlak stuk tegen gekomen zijn. En ik heb de indruk dat we vooral bergop gereden hebben. Ik wil niet klagen, maar het was zwaar. Maar we hebben het zelf gezocht.

Onze ervaringen indachtig wijken we even van de weg af als we een wegwijzer naar het kasteel van Cibiou zien. Volgens een local 2 minuutjes rijden met de fiets.

het kassteel van CibiouHet moet zijn dat die Fransen er een ijzingwekkend tempo op nahouden als ze op de fiets zitten. Na een kwartier hebben we nog altijd geen kasteel gezien. En geen wegwijzers ook meer. Eindelijk vinden we het. "Veel geblaat en weinig wol" is de reactie van Hilde. Het is niet open, we zien er maar 1 zijgevel van en bepaald indrukwekkend zou ik die gevel niet echt noemen.

afzien in de warmteDe route terug opgezocht en met goede moed trappen we verder, heuvel op, heuvel af. Met de tong bijna tegen het asfalt. Ik zweet als een rund. Vergeet bijna te kijken naar het mooie landschap. Zo arriveren we in Angoulême.

Op het terrasje, waar we iets eten, horen we bekende geluiden naast ons. 'Midden Limburg?' vraag ik hen en het is er boenk op. Het is een koppel van Herk-de-Stad, dat samen met een ander koppel ook met de fiets op weg is naar U-raadt-het-nooit. Zij houden wel een steviger tempo aan. Bij gebrek aan voldoende verlof hebben ze zich tot doel gesteld Compostela te bereiken tegen 28 juni, hun terugreis is al geboekt. Het wordt een gezellige babbel, zoals Limburgers dat kunnen.

Vandaag: 75 km
Totaal: 1.108 km

1. Hennie en erik:
    8 juni 2014
    dag Ludo en Hilde,
    Hopelijk is vandaag de tocht niet zo zwaar geweest. Wij hebben heerlijk genoten van het spelen met water in de zon samen met onze kinderen en kleinkinderen. Erik is namiddag vertrokken naar Sri Lanka voor zijn werk. Bedankt dat jullie ons laten mee genieten van zo'n boeiende reis en al die mensen die jullie ontmoeten. We wachten al op het vervolg!
    Lieve groet Erik en Hennie
  2. Gerd:
    9 juni 2014
    Morgen rijden jullie allicht de Landes in;dat belooft wel een enigzins vlakke route. Ik kijk al uit naar jullie reisverhalen.
    Groetjes, Gerd