Een kruispunt van pelgrimsroutes - vervolg

3 juni 2014 - Tours, Frankrijk

Weer problemen met internet. Ik probeer nu even bij Mc Donalds. Tussendoor een test gedaan, die link moet je niet proberen, deze pagina heb ik meteen verwijderd.

Na Blois volgt de route vreemd genoeg niet het fietspad van de Loire, maar kiest een weg aan de andere kant van de rivier. Het is niet duidelijk waarom. We komen geen pelgrimshaltes tegen.

Wat we wel voor het eerst zien: een wijngaard. Na 9 dagen in het grote wijnland dus. Opmerkelijk: we zien 1 veld en een 10-tal caves en viticulteurs.

In de buurt van Amboise verlaten we onze route en rijden even het stadje binnen. Wanneer we de brug oprijden valt meteen het reusachtige renaissancekasteel op. Amboise is een mooi stadje. We picknicken er en maken een klein wandelingetje door de stad. Daarna beslissen we terug de 'Loire à Vélo' te kiezen. Dit pad slingert nu wel door diverse wijnvelden, maar caves zien we niet meer...

Tours is een behoorlijke stad van 150.000 inwoners. We vinden er een betaalbaar hotel. De uitbater is een vriendelijk man. Hij praat graag en veel. Welke bagage we best mee binnen nemen. Hoe we de fietsen kunnen plaatsen. Hoe de sleutel in het sleutelgat past. Hoe we het luik van het raam kunnen sluiten. Als we vragen waar we kunnen eten, krijgen we een toeristische uitleg over de stad. Hilde is in haar element, ik veel minder. Ik wil vooral douchen en iets eten.

's Avonds verwacht hij nog enkele Santiagofietsers. Benieuwd of we die morgen gaan zien.

We hebben nu al meer dan 800 km in de benen. Zowat een derde van de 2250 km; het zal immers meer worden. Dit lukt maar als je je nooit van weg vergist en alle winkels en logement pal op de route vindt. Al bij al is het tot nu toe nog vrij goed verlopen. Hilde is ziek geweest, maar dat is nu OK. Mijn conditie is voorlopig ook in orde (toch benieuwd wat dat in de Pyreneën wordt...). We zien het weer helemaal zitten!

Vandaag: 71 km
Totaal: 829 km

1. Alex:
    3 juni 2014
    Fantastisch jullie grote avontuur zo te kunnen volgen! Let wel op met die bezoekjes aan Mc Donalds he, jullie moeten nog gaan klimmen...
    Goed te lezen dat met jullie gezondheid en conditie alles ok is, volhouden maar vooral genieten is de boodschap, wij volgen jullie van op een groeiende afstand.
  2. Lieve Valvekens:
    3 juni 2014
    Fijn om zo al een ruime week jullie tocht te kunnen volgen. Ik ben niet zo'n fietsfanaat (vanwege de bijhorende zadelpijn), maar het lijkt me wel mooi om zo "la douce France" te zien. Gelukkig hebben jullie de regen al snel kunnen achterlaten en is alles terug OK met Hilde's gezondheid. Uit jullie verhaal blijkt alleszins heel wat genieten. En omdat we de middeleeuwen al ver achtergelaten hebben, lijkt me dat zeker gepermitteerd. ik kijk uit naar jullie dagelijkse verhaal.
    Liefs van Lieve
  3. Myriam goossens:
    3 juni 2014
    Fijn dat met Hilde alles weer in orde is! Ik kijk elke dag al uit naar jullie verslag, het is echt meegenieten hier!
  4. Els Gilot:
    3 juni 2014
    Jullie zijn al goed gevorderd. Flink zo! Daar in Blois zijn wij vorig jaar ook nog geweest, maar wel met de auto. Mooie streek hé.
    Hilde en Ludo, soigneer jullie goed, en à la prochaine .....
  5. Pol Schrijvers:
    3 juni 2014
    We volgen het met groeiend respect. En lang leve Mc Donalds he, een mens zou nog fan worden... ( allee, omwille van de internet-faciliteiten toch :) )
  6. Nancy De Groof:
    3 juni 2014
    Dag Hilde en Ludo, jullie maken er een geweldige tocht van, alles zit erin: natuur, cultuur en vooral de sportiviteit... heel tof, ik duim dat alles verder goed verloopt en ondertussen geniet ik mee via jullie reisverhalen. Veel groeten, Nancy
  7. Luce Peys:
    3 juni 2014
    Blois en Tours, even wat plaatjes gezocht, het lijken me mooie plekjes om wat te kuieren. Fijn om jullie ervaringen te volgen, het geeft ook het thuisfront de kans om even mee onderweg te zijn. Fijn dat julle de smaak zo te pakken hebben, we duimen mee voor een gezonde tocht.
  8. Rob:
    3 juni 2014
    Het blijft heerlijk klinken. Kijk elke dag uit naar de nieuwste berichtjes en de laatste foto's. Nog heel veel plezier!
  9. Willems micheline:
    5 juni 2014
    Beste Hide en Ludo,

Heb eindelijk tijd gevonden om jullie blog te bekijken. Dat ziet er precies allemaal heel tof en leerrijk uit. Ik hoop dat jullie er ten volle van genieten. Sorry dat ik niet eerder kon reageren, maar zijn op vakantie geweest in Sevilla en nadien redelijk druk gehad, maar hier ben ik dan. Het ga jullie goed en ik blijf jullie volgen. Adieu ! tot later !