La Loire à vélo

1 juni 2014 - Blois, Frankrijk

Wat een toestanden gisteren met het internet! Voortdurend foutmeldingen. Ik had een heel verslag geschreven (de dag ervoor geen internet) en als ik het wil opslaan begeeft de server het. En ik ook. In stilte gevloekt (Hilde was al in dromenland) en vandaag heb ik de rest dus aangevuld. Ga daar nog maar eens kijken als je de versie zonder foto's gezien hebt.

Ondanks de frustraties is het wel boeiend deze blog bij te houden. Voor onszelf, om een verslag te hebben van onze onderneming, maar blijkbaar ook voor onze 'volgers'. Er zijn 29 mensen, die onze reis volgen en regelmatig schrijven jullie een reactie op de reisblog. Of per mail. Heel tof eigenlijk, het moedigt ook aan om door te zetten. Bedankt jullie allen!

glasraam: het leven van Jeanne d'ArcDeze morgen hebben we nog even Orléans bezocht. Deze keer de kathedraal ook van de binnenkant bekeken. Van binnen is de kerk al even indrukwekkend als van buiten. Het leven van ons Jeanne is er uitgebeeld in de glasramen in de zijgevels: echte kunstwerken.

Vandaag en morgen volgen we een stukje van "La Loire à Vélo". Dit is een befaamd fietspad van 800 km langs de Loire van Cuffy (bij Nevers) tot Saint-Brevin-le-Pins (bij St Nazaire). Een tip voor wie een mooie fietsvakantie wil maken/organiseren! In de buurt van Cléry-St-André wijken we af van deze route om langs de bassiliek de Nôtre Dame te rijden. Het blijft tenslotte een pelgrimsroute. We picknicken er, al is die basiliek niet zo mooi gelegen: een tochtgat langs een drukke weg. Maar er is een openbaar toilet en dat maakt al veel goed. Gek hoe je na een tijdje gehecht raakt aan wat basale behoeften.

fietsen langs de LoireDe route doet haar naam alle eer aan. De Loire is een brede rivier, die door een zeer divers landschap slingert. We rijden stroomafwaarts, wind in de rug en we halen vlotjes 25 per uur. Zo arriveren we nog op een redelijk tijdstip in Blois: we zijn pas rond de middag vertrokken in Orléans.

Even voor Blois rijden we ruim een kilometer naast een muur en even later zien we er een enorm kasteel achter staan. Prvé-eigendom. Ik vraag me af hoe zo'n kasteeleigenaar in het leven staat. Vindt hij dat hij hier 'recht' op heeft? Hoeveel gezinnen zouden hier een goed onderkomen kunnen vinden? Misschien moeten we de waarden van de Franse revolutie terug in ere herstellen. Met de liberté wil het wel lukken, maar de égalité? En als gevolg daarvan raakt de fraternité ook meer en meer uitgehold. Misschien eens voorstellen de Bastille terug te bestormen? Weinig realistische gedachten, ik weet het. En ik gun ook iedereen zijn rijkdom. Maar er mag toch wel wat meer evenwicht in zitten.

Vandaag: 73 km
Totaal: 758 km

Een dip bij de helft van het reisgezelschap

We hebben af te rekenen met de schrik van alle pelgrims: ziekte. Hilde is al enkele dagen niet goed. Verkoudheid, snotvalling, uitslag op de lippen, die het eten pijnlijk maakt en een algemene vermoeidheid. We zijn al bij 2 apothekers gestopt en hebben medicamenten ingeslagen, maar daarmee alleen ben je niet genezen. Het wat rustiger aan doen is voor haar geen optie: we kennen haar en naar mij luistert ze niet...

Gelukkig is het vandaag al wat beter: ze begon al te twijfelen of ze de tocht wel zou aankunnen.

Onverwachte ontmoetingen, deel 3

Onverwachte ontmoetingen, deel 3Als we de kathedraal van Orléans buiten komen, staat er een volledig uitgedoste fietser: Ortlieb fietstassen achteraan en vooraan, bijkomende bagage op de bagagedrager gebonden en een Frans brood er dwars overheen. Wat bezielt de bakkers hier om zo'n onhandig formaat in hun oven te steken? Ook op weg naar Santiago, veronderstellen we? Neen, hij is op de terugweg. Kwam nu van Malaga, volgde niet de gewone route, maar stak dwars de bergen over.. Hij stak nu door van de route via Orléans naar de route via Chartres. Hij reed 120 km per dag. De route over de Pyreneën was volgens hem geen probleem. Hij had nu nog een week om terug thuis te geraken - ergens in Nederland - maar hij dcht wat vroeger te arriveren. Hij was volledig geëquippeerd, sliep in een tentje en vond hierbij het enige nadeel dat het erg vochtig was. Nochtans klonk de man niet blasé, hij was ook oprecht geïnteresseerd in ons verhaal en gaf goeie tips mee. Op facebook zouden ze dit liken.

1. Lieve:
    1 juni 2014
    Dag nonkel Ludo en tante Hilde,

Ik behoor ook tot één van jullie volgers en moest toch ook eens een woordje achterlaten :-) En eigenlijk volgen we met 2, Koen als fervent fietser en reiziger, leest met mij mee. Dus mag je 30 tellen!
    Mooie trip die jullie daar maken en het lezen van de verslagjes doet mij watertanden. Wie weet, als ik ooit op pensioen ga... (Als dat nog bestaat wanneer het mijn beurt is ;-) )
    In alle geval, nog veel mooie plaatsen, momenten, ervaringen en ontmoetingen op jullie trip wens ik jullie toe!
    Groetjes van ons allemaal,
    Lieve
  2. Rob:
    1 juni 2014
    Dag Ludo en Hilde,
    Ik volg met veel plezier en watertandend jullie tocht. Heerlijk moet het zijn (behalve als het regent, misschien dan toch een dagje rust nemen? Woensdag geven ze voorlopig slecht weer, toch even opletten?)
    De Loire is wel leuk. Moest ik tijd hebben, ik zou er heel graag bij zijn. Aan dit tempo kunnen jullie wel op 6 weken heen en terug rijden. Claire en Linda hebben zich voorbereid om een paar dagen mee te fietsen. Maar als jullie zo snel blijven gaan, dan zitten jullie al in Spanje voor zij bij jullie kunnen zijn of heb ik het mis?
    Geniet van de heerlijke landschappen, de vrolijke bedevaarders en de stille kerkjes! Tot dra, Rob
  3. Alex:
    2 juni 2014
    Ludo, hopelijk heb je genoeg filmpje mee, de bende van Visueel verwacht een uitgebreid beeldverslag eens terug in ons landje he!
    Ik zit hier gewoon te smullen van jullie verhalen en foto's. Hopelijk herstelt Hilde vlug, het zou spijtig zijn moest zoiets jullie trip te erg hinderen he. Nog een praktische tip, schrijf je verhalen neer in één of andere tekstverwerker en kopieer ze dan in jullie blog, zo kan je de koppige servers te vlug af zijn en houd je meteen een volledig verslag van je reis over ook...
  4. Jef:
    Dag Hilde en Ludo,

Met veel plezier volg ik jullie bijna dagelijkse cursiefjes. Nu Camps gestopt is bij de morgen, Ludo gaan solliciteren.
    En Hilde denk aan de gouden raad "Inspanning en RUST"moeten samen gaan in het verhaal.
    Wij wensen jullie nog veel fietsgenot.

Jef en Ria
  5. Gerd:
    2 juni 2014
    wat een rotvaart! Ik zat gisteren nog met jullie in Parijs, terwijl jullie Orleans al voorbij waren, geniet ervan in de Loirestreek is het prachtig fietsen.
    Groetjes
  6. Walter Leysen:
    hé Ludo en Hilde,
    We hebben tot nu jullie avonturen met tussenpozen gevolgd. De tocht geeft je blijkbaar de tijd om na te denken en de inspiratie om het allemaal leuk en erg leesbaar neer te schrijven. Naast de sportieve inspanning is het spirituele aspect om de dingen op een rijtje te zetten een "return on investment", maar dan eentje die niet in geld is uit te drukken.
    Veel sterkte en plezier nog op de fietstocht en blijf ons informeren over de vordering.
    Groeten,
    José en Walter