Bij Jeanne d'Arc op de koffie

31 mei 2014 - Orléans, Frankrijk

naar Fontaine-la-Rivière

De rustdag is Parijs is relatief. Nu we er zijn, bezoeken we ook de stad, dat spreekt vanzelf. Met het gevolg dat we zowat de ganse donderdag door Parijs rondgehost hebben. Met de klassiekers: Nôtre Dame, Louvre, Centre Pompidou, ... Het is pokkedruk. Overal staan er lange rijen aan te schuiven. We gaan nergens binnen. Alleen in de Nôtre Dame. De rij is er ook lang, maar het gaat goed vooruit. We hebben ons wat misrekend in de tijd, die we willen spenderen aan de bezoeken. Een 10-rittenkaart voor de metro gekocht, maar 's avonds zijn we te moe om die nog verder te gebruiken. Als er dus iemand naar Parijs gaat, je kan bij ons nog metrokaartjes vinden:)

Fietsen op de kamerWe logeren in een prima hotel. Er is geen stalling voor de fietsen, maar we kunnen ze mee op de kamer nemen. Ook origineel.

Vrijdagmorgen zoeken we een route langs enkele bekende plaatsen. L' Arc de Triomphe, de Champs-Elysées, Eifeltoren. En natuurlijk nog even binnen springen in de Nôtre Dame, onze kaart laten afstempelen. De lange rij wachtenden omzeil ik even door binnen te glippen via de gidseningang.

Vanaf daar zitten we terug op de route. De drukte van de grootstad: we zijn het niet echt gewoon Als we de péréphérique eenmaal gepasseerd zijn komen we op een recreatief pad met enkele steile klimmetjes en tunneltjes. Aangenaam fietsen buiten het verkeer, maar het gaat niet echt goed vooruit door de vele hindernissen. Het pad is zo'n 16 km lang, maar we zien veel fietsers en joggers aan hun gezondheid werken.

In Massy is dit pad gedaan, maar even later volgen we weer een klein paadje langs een beekje. We picknicken er en stellen vast dat we vlakbij Orly zitten. Ik begrijp meteen welke hinder de omwonenden van vlieghavens wel hebben. Om de minuut vliegt er wel een of ander vliegtuig over. Zelfs zonder hoorapparaat is het hinderlijk lawaaierig.

even een terrasje in Longpont-sur-OrgeMaar we passeren ook pittoreske dorpjes. In Longpont-sur-Orge kunnen we een terrasje niet links laten liggen. Vanaf daar fietsen we langs kleine wegen zuidwaarts. Een mooie fietsroute tot in Fontaine-la-Rivière, waar we een chambre d'hôte geboekt hebben.

Het is een voormalige boerderij. De uitbaters hebben achtereenvolgens schapen en kippen gehouden en graan verbouwd. Ze hebben hun veel te grote boerderij nu verbouwd. "Aangepast voor gehandicapten" zegt meneer enigszins trots. En inderdaad. We komen terecht in een grote ruimte, meer een appartement eigenlijk met verbrede deuren, een inloopdouche met oppooilbaar zitje, een groot toilet met leuning en een iets verhoogde WC. De living met keuken is gigantisch. Een volledig aangepaste chambre d'hôte dus, ware het niet dat je de voordeur enkel kan bereiken via een trap aan de voorkant. Even vergeten? Alleszins, de gite biedt plaats voor 9 peronen en wij brengen er de nacht door met ons tweetjes.

Vandaag: 89 km
Totaal: 613 km

naar Orléans

31 mei ondertussen al. Het is mooi weer, we hebben de wind in de rug, dus het gaat goed vooruit. We rijden uren doorheen velden van granen, bieten en koolzaad. Gelukkig zijn die uitgebloeid. De velden mogen wel fotogeniek geel zijn, maar ik hou absoluut niet van de weeë geur, die ze verspreiden. Voor voetgangers moet dit een saai stuk zijn: dagenlang hetzelfde eentonige landschap met slechts af en toe een dorpje, waar dan ook geen winkels of café's te vinden zijn. Af en toe grote silo's of schuren, die van ver lijken op kerken. Het landschap verandert plots na Les Chateliers, waar we het forêt domanial d' Orléans binnen rijden. Orléans is dan nog meer dan 15 km rijden. We rijden de stad in via het oude stadsdeel en staan zo plots oog in oog met de Kathedraal St Croix. Een overweldigend bouwwerk, gebouwd ter nagedachtenis van Jeanne D'Arc, die de stad in 1429 bevrijdde van de Engelse bezetting.

Orléans is echt wel een mooie stad, met een gezellige drukte. Niet de stresserende drukte van Parijs, in de binnenstad rijden niet veel auto's, maar wel levendig door het volk dat er rondwandelt, op restaurant of café gaat. Wij inden onderdak in een familiehotelletje in de schaduw van de eglise St Aignan, een oude bedevaartskerk. Wij doen wat de meeste toeristen doen bij valavond: we gaan eten. We vinden een Cambodjaans restaurant met heerlijk eten aan een betaalbare prijs: een aanrader!

Vandaag 72 km
Totaal: 685 km.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alex:
    1 juni 2014
    Goe bezig, ik duim voor goed weer!
    Ps. Mijn beeldreeks voor ons salon is zo goed als klaar!
  2. Ivo:
    1 juni 2014
    Alee, zei ons moeder wat gaat die in Parijs doen ?
  3. Luce Peys:
    1 juni 2014
    Nog ongeveer 1400km te gaan, dat schiet mooi. Het lijkt me fijn om op die manier onderweg te zijn. Geniet van la douce France. Wij hebben gisteren de zotte 50km van Geel gewandeld. Supergoed verlopen, het weer is hier dan ook prima. Groetjes ginder en we volgen jullie tocht graag verder op.
  4. Hennie en erik:
    Dag Ludo en Hilde,
    Wat heerlijk om jullie tocht te volgen.
    En zo leuk neergeschreven, het lijkt wel of ik mee fiets.
    Zorg wel goed voor elkaar, het is nog een hele weg.
    tot de volgende keer.
    Lieve groet van Erik en mij.
    Hennie
  5. Diane en Luc:
    Hey Hilde en Ludo,
    Chapeau voor jullie beiden hoor!!!! Jullie hebben al een behoorlijk mooi parcours afgelegd. Zou niet meer op men zadel kunnen gaan zitten denk...zoveel km afleggen dag na dag ... Denk wel dat het een unieke ervaring is en dat weinigen dit kunnen nadoen. Het is wel de moeite en heel leuk om jullie verhaal mee te kunnen volgen. Geniet nog volop van jullie wondermooie tocht en hou de moed erin:-)
    Groetjes Diane en Luc