Minder dan 100 km van Santiago

29 juni 2014 - Palas De Rei, Spanje

Een kort verslag deze keer: de internetverbinding is erg beperkt, foto's opladen lukte al niet. Zodoende.

Monasterio San Julián de SamosVanmorgen in Samos heb ik spek met eieren gegeten. Nochtans zonder de reactie van Fanny en Toon te zien. Het plan was deze voormiddag nog het klooster van Samos bezoeken, dat ging om 9u open. De afrekening van het ontbijt gebeurt tergend langzaam, we rennen snel naar het klooster om de eerste rondleiding te halen. En staan voor een gesloten deur. Er staat nog een Spaans koppel te wachten: "Ja, het is zondag, normaal is het 9u, maar 's zondags weet je nooit. Misschien half 10?"

We wachten er niet op. Terug naar ons hostal, waar we een goede internetverbinding hebben en onze terugreis geboekt. We keren donderdag dus terug naar huis en een vliegtuigticket kan je best wat vooraf bestellen: de laatste dagen worden die vrij duur. We zitten zo'n 140 km van Santiago, en dat overbruggen we in 3 dagen. Moet lukken.

Beetje vreemd gevoel, de kop al half naar huis en toch nog volop op de camino.

Als we denken dat er geen zware etappes meer volgen, dan hebben we het grondig mis. Kaart niet zo goed bekeken en na 40 km stellen we vast dat er een beklimming van 14 km volgt. Een serieuze beklimming, we zien onderweg 2 fietsers afstappen en te voet naast hun fiets verder gaan!

De versterkte kerk San JuanDe temperaturen hebben ook een duik naar beneden gemaakt. Het is meestal frisjes, maar als we de berg opmoeten zweten we ons te pletter. De ganse dag hangen onweerswolken dreigend boven of voor ons. Maar we hebben geluk: als we even een break nemen in Portomarin, krijgen we de enige bui van de dag, net op het moment dat we onder een galerij zitten.

We passeren kleine dorpjes, waar de tijd wat heeft stil gestaan. Enkele zien er ronduit arm uit. En in alle dorpen fikse hellingen. Steil naar boven en dan weer naar beneden, kilometers lang. We zijn uitgeput als we  Palas de Rei bereiken.

Vandaag: 63 km
Totaal: 2.341 km

1. Alex:
    29 juni 2014
    1720 km van hier en toch voel ik de spanning groeien! Wat een prestatie, wij zuchten al na enkele tientallen kilometers op onze (elektrische) fiets...
    We wachten op de reisverhalen, op de foto's, op jullie door weer en wind getaande gezichten...
  2. Ann:
    29 juni 2014
    Ciao! Geniet vooral nog van wat rest van 'de weg'. Ik zie 'm voor me als ik je verhalen lees.
    Aankomen in Santiago heeft iets ontnuchterend: hectisch, toeristisch, met hoog Scherpenheuvelgehalte!
    Het doel ligt in de weg, zegt men...
    En die hebben jullie bewust afgelegd.
    Ultreia!
  3. Rob:
    30 juni 2014
    Het wordt wennen om niet dagelijks de fietsverhalen te kunnen lezen. Geniet nog van deze laatste dagen en alvast welkom thuis.
  4. Luce Peys:
    30 juni 2014
    We reizen met veel plezier nog even mee. Hou het droog en beleef met volle teugen. Succes voor de laatste etappe.
  5. Ingrid:
    30 juni 2014
    De eindstreep is in zicht. Allebei alvast een dikke proficiat.
  6. Willems micheline:
    30 juni 2014
    Het einddoel is nabij. Jullie hebben dat heel goed gedaan. Chapeau. Nog eventjes volhouden en je mag trots zijn ! Groetjes vanuit Oud-Turnhout en geniet er nog ten volle van !
    Micheline