Parijs ligt op een boogscheut

27 mei 2014 - Claye-Souilly, Frankrijk

Van St Quenting naar Compiègne

De rit van maandag 25 mei kan in 5 woorden samengevat worden: 79 km in de regen. Miezerige regen, malse buien, stortbuien, pijpestelen, regen om voor te schuilen mét schuilplaats in de buurt en regen om voor te schuilen zonder schuilplaats. Spatwater, druilerig, alle soorten zijn de revue gepasseerd. En ondertussen klimmen en dalen, waardoor we ook van binnen uit nat worden van het zweet. Enfin, het spaart ons wel zonnecrème uit.

Picknikken in deze omstandigheden gebeurt in een bushokje, tewijl we er enkele kleren proberen droog te krijgen. En dat allemaal voor ons plezier!
Terwijl we daar zitten passeren een drietal Nederlander op de fiets: "Buen Camino". Die gaan we straks nog Picknick in bushokjeweerzien, maar dat weten we nu nog niet.

In Compiègne logeren we in onze eerste gite de pélerins. Een kamer met 10 bedden, en keuken en gelegenheid om te douchen en naar de WC te gaan. Primitief, maar meer hebben we niet nodig. We treffen er 4 andere "Camineros". Allemaal op de fiets, allemaal Nederlanders, allemaal mannen. Hilde is eerst niet zo gelukkig als enige vrouw op 1 slaapkamer, maar zij staat haar mannetje ;). Naast het drietal van deze middag is er nog een eenzame fietser in de gite terecht gekomen.

De kranten staan hier bol van de overwinning van Le Pen. Ze heeft 25 % gehaald. Voor de Europese verkiezingen dus, met als slogan "Non à Bruxelles, oui à la France". Hollande heeft een serieuze pandoering gekregen. Hij zal het moeten gaan uitleggen bij Angela. Even samenvatten: hier haalt FN 25 % met een anti-Europa-programma, bij ons haalt NVA meer dan 32 % met een anti-Belgisch programma. De instellingen daveren op hun grondvesten, we zitten precies in een nieuw tijdgewricht.

Vandaag 79 km,
totaal 405 km

Van Compiègne naar Claye-Souilly

Ruïne bij MontépilloyDeze morgen is het droog. Niet warm, maar droog. De vochtigheid hangt nog in de lucht en in de kleren als we de fiets bestijgen en koers zetten naar het Zuiden. In het begin voert de route door uitgestrekte bossen met de typische rechte wegen en paden, die in knooppunten van 8 of meer bij elkaar komen.

We hebben afgesproken het vandaag wat rustiger aan te doen. Parijs ligt op 104 km van Compiègne en even overwege we om dit in één ruk te overbruggen. Maar het gezonde verstand zegt: niet doen, rustig aan vandaag, morgen komt er nog een dag.

In Fontaine-Chaalis zoeken we een cafeetje als er plots een auto stopt. Hij stelt zich voor als de burgemeester en vraagt wat we zoeken. De enige horeca-afspanning sluit op dinsdag, maar hij stuurt ons naar de visvijver aan de rand van het dorp. In de cafetaria kunnen we zeker wat warme drank vinden. Helaas sluit ook het vijvertje op dinsdag, ontdekken we tot onze frustratie. We vriendelijk van de man

We beslissen dus halte te houden na een 60-tal km. Het pensionnetje daar ziet er uitgeleefd uit, maar daar malen we niet om. Il faut soufrir pour êter pélerin. Het pesion is volzet. Maar mevrouw weet nog een hotel, niet zo ver. Verder dan wij dachten allesains. We rijden ons te pletter om een hotel te vinden dat ook volzet is. Dan maar verder. We rijden rond de luchthaven Charles De Gaulle en vinden een volgend hotel. Gesloten tot 17 u. Het is dan 16u45. Aan de deur van het hotel gebeld, maar het is ook volzet. Terwijl we nog aan de deur staan te bellen naar alweer een ander hotel, komt iemand met de sleutel in de hand de deur openen. Denken wij, een koffietje zou welkom zijn. Wanneer ze ons ziet draait ze terug zonder de deur te openen. Rare jongens, die Françaises!

Uiteindelijk lukt het een hotel telefonisch vast te leggen. Gelukkig maar, als we er aan komen, prijkt ook daar het bordje "hotel complêt". Maar wij hebben onderdak. Toch nog 86 km gefietst. We zitten nu in Claye-Souilly, vlak bij Parijs dus. Morgen rijden we naar de lichtstad.

Vandaag: 86 km
Totaal: 491 km

1. Alex:
    27 mei 2014
    Wel Ludo en Hilde, jullie beginnen stilaan ons respect te verdienen he! Wij zagen hier omdat het vandaag gans de dag druilde, maar wij zaten binnen met bed, douche en al wat we wilden eten...
    Ik hoop dat de lichtstad jullie wat zal te bieden hebben, van al wat je kan, geniet en weet dat zij die thuis zitten dit niet zullen kunnen navertellen...
  2. Clara Jespers:
    28 mei 2014
    Oei, wat was dat zeg! Sterk dat jullie zijn blijven door fietsen! Maar denk er toch ook maar aan wat reserves te houden hé, t'is nog ver, en op een dagje meer steekt het niet... Geniet van het mooie Parijs! Ik duim voor zon!
  3. Marijke:
    28 mei 2014
    Amai mams en paps, mijn respect was al groot voor jullie vertrokken maar het neemt toe :-). Maar neem toch ook de raad van Claire maar ter harte en neem op tijd jullie rust hé! Genieten blijft toch het belangrijkste. Af en toe afzien mag maar laat dat toch maar niet te hard in jullie kleren kruipen.
    Op het thuisfront gaat alles goed! Af en toe vragen de kindjes wel naar jullie, dat jullie nu zo lang weg zijn is voor hen ook moeilijk in te schatten. Maar dit weekend moet het ons wel eens lukken om "live" te babbelen hé :-).

Veel liefs, Marijke
  4. Gerd:
    Bravo Hilde en Ludo!
    Hopelijk houden jullie het de volgende dagen droog,

groetjes