Wat vooraf ging

20 mei 2014 - Turnhout, België

De idee om naar Santiago te fietsen is niet nieuw. We fietsen graag. Op elke vakantie gaan de fietsen mee en af en toe gaan we op fietsweekend. Zo groeide de idee om een lange fietstocht te plannen. Santiago kwam dan al snel in beeld als bestemming. Deze eeuwenoude route is nog niets van haar aantrekkingskracht verloren. Niet dat we religieuze motieven hebben, maar rijden langs wegen waarover reeds in de middeleeuwen pelgrims trokken; het laat een mens niet onverschillig. Zoals ze dat in het hulpverleningsjargon zeggen; 'je komt jezelf tegen'.

De tocht van nu is in geen enkel opzicht te vergelijken met de vroegere pelgrimages. Nu fietsen we met 21 versnellingen, met wegenboekjes en GPS, een smartphone in de stuurtas en overal gelegenheid om te overnachten. En terugkeren doe je met de trein of het vliegtuig. Die kerels van vroeger moesten gewoon te voet terug de gevaren en ontberingen van de tocht trotseren.

Nu komt het er gewoon op aan jezelf goed voor te bereiden.

Dat hebben we dus gedaan: het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela biedt een schat aan informatie. Op de fiets- en wandelbeurs en op hun infodag kregen we een heleboel praktische tips.
Kaarten uitgezocht, GPS-route gedownload, de boekjes van Smeerman aangekocht en gezocht naar geschikte kledij.
De grote uitdaging is dan wel; zo weinig mogelijk bagage: 'alles wat je kan thuislaten is mooi meegenomen' werd ons op het hart gedrukt.

En werken aan de conditie uiteraard. Minder dan we eigenlijk gepland hadden. De moeilijkste beslissing moest dan nog komen. Hilde heeft een goede conditie, maar het lichaam geeft het laatste jaar niet mis te verstane signalen. De ontstekingen volgen elkaar (te) snel op. Na een moeizaam proces neemt ze een wijze beslissing: zij gaat elektrisch. We mogen geen risico's nemen. Jammer, maar een noodzakelijke beslissing. Het maakt onze tocht niet minder boeiend.

1. Johan:
    16 mei 2014
    Ik kijk al uit naar de eerste tussenstop , het eerste reisverslag. Veel rijke ervaringen en plezier op een naast de fiets gewenst.
  2. Alex:
    17 mei 2014
    Er in geloven dat is al de helft van de rit, en er in geloven dat doen jullie, daarvan ben ik overtuigd! Sekses, fotoclub Visueel volgt jullie (via jullie blog he!).
  3. Sophie:
    19 mei 2014
    Spannend! Ik duim mee voor een vlotte start en tocht! groetjes
  4. Hilde Van den Bossche:
    21 mei 2014
    Een dikke proficiat aan de durvers ! Ik ga jullie verhaal op de voet volgen (in gedachte) met wat heimwee naar een droom die niet zal uitkomen (zelf naar Santiago stappen). Veel succes ! Hilde
  5. Ingrid:
    21 mei 2014
    Veel succes op jullie tocht. Geniet er met volle teugen van. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen onderweg.
  6. Luce Peys:
    24 mei 2014
    De kop is er na 3 dagen echt af. 'We zijn op weg' is ingezet.
    Wim en ik wensen jullie een intense en aangename reis met fijne ontmoetingen, nieuwe ervaringen, mooie landschappen, lekkere maaltijden en goede bedden. En bovenal, een ontspannen tocht met een frisse kijk op mensen en dingen.
    Met graagte (en een ietsiepietsie jaloezie ) zullen we jullie blog volgen.
  7. Ingrid:
    25 mei 2014
    Verkiezingsdag in België. Vroeg me net af hoe jullie dat opgelost hebben. Ik merk dat er al een serieuze afstand is afgelegd. Zo gaat ie goed...