Dwars door de Landes

12 juni 2014 - Lesperon, Frankrijk

woensdag 11 juni 2014: van Cadillac naar Moustey

Cadillac, saraceense straatWe hebben er zo'n 1300 km opzitten. Tijd voor de eerste onderhoudsbeurt van de (nieuwe) fiets van Hilde. De fietsenmaker van Cadillac neemt dit voor zijn rekening, maar we zitten de voormiddag dus wel vast in het stadje. Niet zo erg, het is wel leuk om er wat rond te dwalen. Er zijn blijkbaar Saraceense invloeden in het stadje terug te vinden, maar wat dat precies inhoudt wordt mij niet echt duidelijk. Inkopen inslaan hoort er ook bij: we komen in een streek met weinig voorzieningen en we moeten ons daarop voorbereiden. Bijna verlies ik de middagpauze van de fietsenmaker uit het oog, maar ik haal hem nog tijdig op. Het zou er nog aan mankeren: in het zuiden duren die middagpauzes wel erg lang...

ezeltjes, ânes, burrosHet loopt tegen de middag als we het stadje verlaten. Een 10-tal km verder vinden we een leuk plekje  om te picknicken. Beetje groen, een bankje en een vuilbak. Meer moet dat niet zijn. Dat er een cafeetjes vlak naast ligt lijkt mij mooi meegenomen. Mijn voorstel achteraf om er een koffietje te drinken wordt beslist afgewezen: Dat doen we wel in het volgende dorpje, nu nog even fietsen!

Het volgende dorpje heeft geen café, het dorpje erna had een café, in het dorpje erna zegt een passant verbouwereerd "Nous sommes en campagne ici". Ook geen koffie dus. In het daaropvolgende dorpje is het al niet veel beter. Maar daar is wel de redding te vinden: even buiten het centrum is er een plage en daar vinden we een stalletje, waar we wat koffie en een ijsje vinden. We hebben er dan wel bjna 30 km opzitten sinds onze picknick...

sproeisysteem op maïsveld, 730 m breed!

We rijden door de Landes. Waar we de vorige dagen vooral loofbomen gezien hebben, rijden we nu door de dennenbosen. Urenlang, dagenlang. Rechte, vlakke wegen. Een beetje zoals in Kasterlee of Noord-Limburg, maar dan veel groter. Kaboutertjesberg gezocht, maar niet gevonden. We vinden het eigenlijk wel een beetje gênant. We hebben nu gaten, die met ons meefietsen en we komen terecht in zowat het saaiste deel van ons parcours.

Maar voor ons is het zeer aangenaam. De pauzes zijn veelvuldiger en langer, de avonden zitten vol verhalen.

kapel Ste Catherine in RetisIn Moustey is het niet eenvoudig om onderdak te vinden. We worden teruggestuurd tot een stuk buiten het centrum, een klein weggetje in, bergaf. Grote consternatie. Claire maakt in die bocht een verkeerde beweging en valt met de fiets. Gelukkig is de schade beperkt en kunnen we opgelucht verder rijden.

We vinden onderdak bij een vriendelijke mevrouw, die een chambre d'hôtes uitbaat in Mostey

Vandaag 64 km
Totaal: 1.334 km

donderdag 12 juni 2014: van Moustey naar Lesperon

Zij vertelt een mooi verhaal over de oude kerk van Moustey. In de Middeleeuwen gingen veel melaatsen op pelgrimage. In het kerkje kwamen zij binnen via een gescheiden ingang aan de voorkant, terwijl de gezonde gelovigen de ingang aan de achterkant kozen. Op deze manier vermeden zij de besmetting met een ongeneesliijke ziekte.

en aankopen doen in de glasblazerijPissos is onze eerste halte. We springen er binnen in een glablaerij. Hilde gaat niet mee binnen: "Ik let wel even op de fietsen". Ik weet niet of ze dat nog zo spontaan zal aanbieden. We brengen er best wel wat tijd door. Ik geef mijn ogen de kost bij de glasblazers en Claire en Linda maken uitgebreid hun keuze bij de sieraden. We maken een babbel met de mevrouw van de winkel. Zij blijkt afkomstig van België, de streek van Mons/Bergen. Ze heeft dus de geschiedenis van België gekregen in haar jeugd en prbeert dat zijdelings nog wat op te volgen. Niet dat het zo goed lukt: ze dacht nog dat Boudewijn bezig was om zijn neef op het koningsschap voor te bereiden en dat we een premier uit haar geboortestreek hadden was haar ook ontgaan. Maar de vorige regeringsvorming: dat wist ze nog wel. Quel malheur!

Het is weer bloedheet. Enerzijds echt een vakantiegevoel, maar het weer maakt ook dorstig. Het is altijd uitkijken: komen we nog een dorpje tegen om onze flesjes bij te vullen? Veel verhevener worden de gedachten niet in deze omstandigheden.

sproeisysteem in werkingZelfs de boekjes van Sweerman - doorgaans goed gedocumenteerd - weten alleen enkele trivialiteiten over de streek te melden. Zo komen we aan in Lesperon, met achtereenvolgens Tireveste, Tiregilet en Tireculotte ('trek je jas uit, je hemd, je broek'). Het zijn de officiële namen van de 3 gehuchten van het dorp, die herinneen aan vroegere tijden, toen de pelgrims van 'overbodige' ballast afgeholpen werden. We volgen de adviezen niet op en vinden tot onze vreugde nog een plaatsje in het enige hotel. Met wifi, het laat me toe wat achterstand weg te werken. Voor het gezelschap wat minder aangenaam, vrees ik.

Vandaag: 64 km
Totaal: 1.398 km

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rob:
    13 juni 2014
    Stille bossen, mooi kerkje, het blijft boeiend, hopelijk alles goed met Claire en Linda, lieve groeten ook aan hen vanuit een kamer in het hoofdkantoor van de Holland Amerika lijn, Rob