Door de Meseta in 3 dagen

24 juni 2014 - León, Spanje

zondag 22 juni 14: we komen enkele bekenden tegen

De hostal, waar we in Burgos verblijven, biedt geen ontbijt aan. Hiervoor trekken we naar een afspanning in de buurt, vlak bij de kathedraal. Bekende muziek verwelkomt ons. Jawel, de Broken Circle Breakdown Bluegrass Band klinkt hier door de luidsprekers. Ik vraag het voor de zekerheid toch even na aan de dienster. Ze schrijft de titel over van het computerscherm, maar ik heb al lang de getatoueerde rug van Veerle Baetens herkend. "Goeie muziek", zegt ze enthousiast. Ik kan alleen maar bevestigen. "Een groep uit België", verduidelijk ik.

Belangrijk: inkopen doen! Verderop zal het een probleem zijn! Maar op zondag inkopen doen in Spanje is even goed een probleem. We doorkruisen de stad op zoek naar een bakker en een voedingswinkel. Na lang zoeken vinden we een bakker. Het ziet er naar uit dat we vandaag op water en brood verder moeten. Gelukkig vinden we in een buitenwijk van de stad een onooglijk winkeltje, waar we wat inkopen kunnen doen.

Als we op weg zijn, begint mijn GPS kuren te krijgen. Het ding zoekt hopeloos naar de juiste oriëntatie, het scherm valt weg en meer van dat fraais. Ik sta net te doen alsof ik iets van reparatie van GPS-toestellen ken, als iemand me aanspreekt: het is de Duitser, die we voor het eerst gezien hebben op de Puerto de Erro, in het begin dat we in Spanje zijn. Toch wel onverwacht, omdat hij in principe heel wat meer km per dag doet dan wij.

De menseta: de hoogvlakte biedt geen enkele bescherming tegen de zonVrij snel na Burgos rijden we de Meseta in. Meer specifiek in de Tierra de Campos.De Meseta zelf is een gigantische hoogvlakte, ze maakt zowat 40 % uit van de oppervlakte van Spanje. Het klimaat wordt omschreven als "9 maanden winter en 3 maanden hel". In dit gebied krijgen veel stappers het moeilijk. Dagenlang stappen door velden, die geen bescherming bieden tegen de brandende zon. Weinig dorpjes en dus weinig gelegenheden om inkopen te doen of te overnachten. Je moet je tocht goed plannen als je dit gebied wil oversteken. Met de fiets heb je nog wat verluchting door je snelheid, te voet moet het echt wel zwaar zijn.

Nochtans komen we er vele tientallen tegen. Sommigen met veel te zware rugzakken. Enkelen strompelen meer dan ze wandelen, of ze lijken wel gedrogeerd. Ik begin meer en meer bewondering voor hen te krijgen terwijl wij hen op de fiets voorbijsuizen...

Santa María del ManzanoWe houden even halt bij de oude kerk van Santa Marina del Manzano. Helaas is de kerk niet te bezichtigen vandaag, maar op het terrasje ernaast zien we de 2 broers terug, die we in Estella al tegenkwamen. Ze hadden gelukkig geen pech met hun fiets.

We vinden de eerste avond onderdak in Boadilla del Camino, een onooglijk dorpje.

Vandaag: 75 km
Totaal: 1.926 km

Maandag 23 juni: nog steeds de Meseta

Het rijdt prima. Vrijwel geen hellingen, warm weer: voor ons niet te warm, voor de stappers wel, vrees ik. Maar veel nieuws is er niet te vertellen over deze route.

San TirsoSahagún is een van de weinige stadjes van betekenis. Het klinkt als een oorlogskreet van indianen: uit te spreken met de franse 'gue' in het midden en de klemtoon op de ú, die je als 'oe' uitspreekt: Sahagoen! Het is een oud stadje, dat we even bezoeken. De kerk van San Tirso is het meest opvallende gebouw, met daarnaast een grote boog over de weg, die vroeger deel uitmaakte van de San Benito-abdij. Zoals op elk kerktoren zien we ook hier de nesten van de ooievaars. De eerste keer dat we dit zagen, maakte ik er nog een foto van, wegens bijzonder opmerkelijk. Ondertussen zijn we het gewoon: foto's maak ik al lang niet meer.

In El Burgo Ranero vinden we 'La Laguna', een kleine albergue. We maken er kennis met een Pool, die we de avond voordien ook al gezien hadden. Hij heeft een fiets gehuurd en is vertrokken vanuit Burgos. Zijn Engels is beperkt, maar we kunnen toch goed met hem converseren.

Vandaag: 87 km
Totaal: 2.013 km

Dinsdag 24 juni: Naar Léon

We zijn al halfweg door Spanje, we hebben al 2.000 km op de teller staan. We staan er dus niet slecht voor.

Vandaag houden we het beperkt, vooral omdat het regent. Gisteren klokte de temperatuur af op 30°, vandaag schieten er daar nog 16° van over. En de blakende zon heeft plaats geruimd voor een druilerige regen.

Een verblijf in een albergue heeft één belangrijk voordeel: je staat vroeg op, omdat alle anderen dat doen en omdat de zaak om 8u of 9u moet ontruimd zijn. We zijn dus vroeger op pad dan andere dagen en arriveren klokslag 12 u in Léon. Beetje natter dan  gewoonlijk, maar we hebben een goed adres gekregen voor ons verblijf. Meer hierover morgen op deze onnavolgbare blog.

Vandaag: 49 km
Totaal: 2.062 km

1. Alex:
    24 juni 2014
    Als ik de kaart raadpleeg moet ik merken dat jullie einddoel stilaan dichterbij komt, gaan jullie de zondagse hoogmis in Santiago halen of ben ik te optimistisch?
  2. Ludo en Hilde:
    24 juni 2014
    Dat is inderdaad wat optimistisch. Een 70-tal km van hier hebben we een klim over Cruz de Ferro, van 800 tot 1500 m op 20 km en na Villafranca komt nog de Alto de Pollo, van 500 tot 1350 m, met 3 toppen. Dat zal dus niet zo vlug vooruit gaan. We blijven nog wat langer genieten,

groetjes
  3. Luce Peys:
    25 juni 2014
    Na een week op Kreta ben ik weer helemaal bijgelezen. Het wordt almaar boeiender om jullie te volgen. Met een oude landkaart van Spanje naast de pc, net iets echter dan google maps. Veel succes bij de klimtochten van de volgende dagen.
  4. Hennie en erik:
    25 juni 2014
    Dankjewel om met jullie mee op reis te mogen gaan! zo boeiend.
    Jullie gaan even niets meer van ons horen want wij vertrekken morgen naar Congo tot woensdag 9 juli . Het ga jullie goed en tot vlug daarna. We denken aan elkaar. Erik en Hennie
  5. Tinne Van Beek:
    26 juni 2014
    Gisteren kreeg ik jullie adres van Jos en was erg benieuwd naar jullie verslag. Wat een prestatie , knap hoor!
    Ik wens jullie nog veel succes toe en een goede aankomst!!

groetjes