een mindere dag

19 juni 2014 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Vandaag gaat het me niet goed af. Zijn het de 1700 km in de benen, de zon, iets verkeerd gegeten. Het is alsof we de hele tijd bergop rijden. Voor een stuk is dat ook zo: we zien in de verte de pieken van de San Lorenzo, waarop we zowaar wat sneeuw zien liggen. Huércanos, even op adem komenAls we na Ventosa de snelweg terug kruisen, volgt gelukkig een lange afdaling, recht tot in Huércanos. De omgeving bestaat uit een rood rotsgesteente met een steengroeve, waardoor de ganse stad wel door een fijne laag rood stof lijkt bedekt. Het doet een beetje denken aan Rousillon in de Provence, maar dan niet zo toeristisch. We nemen er een korte break, voor we doorsteken naar Nájera. De rotsen in de omgeving hebben allemaal dezelfde kleur, in Nájera vormen ze een bezienswaardigheid door de grotachtige openingen, die erin te zien zijn. Er is net een klein marktje bezig, waar we lekkere kersen kopen.

Rode rotsformaties in Nájera

Monasterio de YusoDan op naar San Millán de la Cogolla, waar we een ommetje maken naar 2 vermaarde kloosters. Het monasterio van Yuso ligt het laagst. Het is ingeschreven op de UNESCO-lijst van werelderfgoed en het is te bezichtigen. Helaas niet om 14:45, als we er arriveren. Jammer, van buiten ziet het er alleszins al prachtig uit.

Het monasterio van Suso is met de fiets vrijwel onbereikbaar: een klim van 1,5 km tot 15%. Dat is onbegonnen werk, zeker met mijn conditie. Er rijdt een bus naartoe, maar die is niet te bespeuren. Bovendien is ook dat klooster nog niet open. We keren enigszins gefrustreerd op onze weg terug.

peregrino op rond puntOp naar Santo Domingo de la Calzada: de naam alleen al! Onderweg merk ik andermaal hoe weinig Spanjaarden fietsen in het verkeer gewoon zijn. Bij ons bestaat er nog zoiets als bescherming van de zwakke weggebruiker, maar daar is hier geen sprake van. Een fietser voorrang geven? Komaan zeg! Vooral op rond punten leidt dat tot gevaarlijke situaties. Automobilisten snijden je gewoon de pas af als ze van het rond punt rijden. Vooral op de landelijke wegen, waar vrij snel gereden wordt, is het uitijken geblazen. Als ik extra rondrijd op een rond punt om een foto te maken van een beeldhouwwerk, moet ik letterlijk alle remmen dichtgooien. Wie dus ooit van plan is Spanje met de fiets te bezoeken, weze gewaarschuwd.

Vandaag: 57 km
Totaal:1.754 km