De Pyreneeën op! Spanje in!

15 juni 2014 - Roncesvalles, Spanje

de route ziet er behoorlijk zwaar uitEnige nerveuze spanning vanmorgen toch. Er staat een behoorlijk zware rit op het menu. Eerst 17 km naar Saint-Jean-Pied-De-Port, de laatste stad in Frankrijk en dan naar de Spaanse grens. Vanaf daar steil omhoog de Pyreneëen op: van minder dan 200 meter in Arnéguy naar 1.054 meter op Puerto de Ibaneta (lees een tilde boven de n, maar ik vind die niet op mijn toetsenbord, dat wordt nog een probleem met al die Spaanse namen). En dit hoogteverschil overbruggen we dan op 25 km. We spreken af het niet te bont te maken en te overnachten in Roncesvalles, een paar km verder.

Zicht op Pyreneëen vanaf het hotelDe stappers schijnen uit alle spleten en kieren tevoorschijn te komen. Tot nu toe zagen we af een toe een dappere stapper, nu komen we ze bij bosjes tegen.

In Saint-Pied-De-Port doen we een laatste terrasje en de nodige inkopen. En dan zonder treuzelen op pad. We bereiken de Spaanse grens rond de middag. Een selfie mag hier niet ontbreken!

grensie 2En dan is het menens. De berg oprijden is nog iets anders dan een heuvelachtig landschap doorkruisen. We hebben op onze tocht al behoorlijk heftige hellingen gehad, maar daar kwam altijd een eind aan. Je kon uitrusten terwijl je daarna jezelf naar beneden liet bollen.

Niet zo in de bergen. Na iedere bocht blijft de helling omhoog gaan. Variaties in steilheid, dat wel, maar nooit bergaf. De rit lijkt eindeloos, maar toch is het al bij al nog te doen. We zijn al steilere hellingen tegengekomen.

Col of puerto de IbanetaMaar het doet toch deugd als we arriveren op Puerto de Ibaneta. We zien een aantal motards van de omgeving van Dendermonde: die rijden ook naar Santiago en zijn verrast als wij met de fiets van België komen: "Met een gewone fiets?"

Terwijl we wat rondkijken aan het kapelletje op de col, spreekt een Spanjaard ons aan. En het lukt zelfs een kleine conversatie te voeren. De Spaanse lessen werpen hun vruchten af.

Vandaag: 45 km
Totaal: 1.520 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lieve:
    15 juni 2014
    Toi, toi, toi!
  2. Hilt Luyten:
    15 juni 2014
    Lap, ik heb er weer een verslaving bij : ik kan het dus niet niet meer laten om elke dag jullie reisrelaas te lezen... Merci dus om te mogen mee reizen. 't Is niet alleen leuk maar ook kei-interessant. Doe dat dus nog goed verder. En, zoals we tegen ons eigen kids altijd zeggen : voorzichtig zijn hé.
  3. Fanny en Toon:
    19 juni 2014
    Ja Hilde en Ludo, als Toon dit leest: St. Jean Pied de Port ...we hebben er nog veel - inmiddels- vergeelde foto's van...jaren zeventig.
    Geweldig dat jullie al zo ver zijn gekomen. Nog even en dan wordt het erg groen in de Spaanse omgeving. Zoals we telkens in Zwitserland en Noord Italië herhaalden: it is green for a reason. Ik weet niet of jullie Bilbao aandoen, zo ja: toch één dag pauze en het Guggenheim museum bezoeken...wij vonden dat spectaculair. Fiets goed, niet te veel of te hard. Tot volgende email, en geniet ervan. Fanny - Toon